Konkurencia elemzés

Az online marketing egyik szerves részét képezi a folyamatos konkurencia elemzés, hiszen csak így lehet igazán versenyben maradni, vagy akár megelőzni a többi céget.

Az egyik legalapvetőbb hibának tekinthető a KKV és multi szektorban is, ha a konkurenciát ellenfélnek, mi több ellenségnek tekintjük, és hajlandóságot sem mutatunk arra, hogy megismerjük a stratégiájukat, ezzel pedig a saját lehetőségeinktől is könnyedén lemondunk, holott mindig marad egy rés, amit a konkurencia nem használ ki megfelelően.

A konkurencia tevékenységének pontos megismerése a saját vállalatunk fejlődésének és eredményességének a kulcsa, mely ugyanúgy igaz az offline területen és az online világban. Sőt! Nyugodtan kijelenthetjük, mivel ma már szinte az összes ipari ágazat képviselteti magát a weben, így a verseny szinte kizárólag erre a területre korlátozódik.

Ezért a konkurencia elemzés mára olyan kiemelt része lett a marketing eszköztáraknak, amivel feltétlenül élnie kell Önnek is!

Egyszerűen elengedhetetlen, hogy ne legyen a vállalati stratégia része, hiszen ahogyan Ön is folyamatosan cége fejlődésén dolgozik, ugyanúgy a konkurensek is, mely a webes megjelenésben pedig hatványozottan felértékelődik.

Konkurencia elemzésnél a Google találati lista elején megtalálható konkurens weboldalak keresőoptimalizáltsága alapján „ítélkezni” csak óvatosan lehet, még annak ellenére is, hogy a Google zászlajára tűzte a felhasználói élmény, a minőség, valamint a hasznosság elvét. Emiatt fordulhat elő még mindig néhány esetben az, hogy egy sokkal alacsonyabb színvonalú oldalt jelenít meg a Google, mint az Ön weboldala.

Ebben az esetben egy meglehetősen összetett folyamat részesei vagyunk, ugyanis a Google a találati lista összeállításakor több mint kétszáz tényezőt vesz figyelembe, a webhely sebességétől kezdve a domain életkoráig, plusz még rengeteg random faktor is közrejátszik.

Ezért konkurencia elemzésnél érdemes csupán egy vagy két konkurens weboldalra helyezni a fókuszt, azokra, amelyekkel Ön is azonos közönséget céloz meg.
 

Vegyük sorra a konkurencia elemzés technikai lépéseit:

1. Linkprofil elemzés
 
  • A versenytársak oldalaira mutató külső linkek
    • mennyisége
    • minősége
    • relevanciája
  • Versenytársak oldalainak belső linkstruktúrája
    • Nemcsak a menüszerkezet, hanem a termékek URL-jeinek a logikája is fontos.
  • Versenytársak oldalairól kifelé mutató linkek
    • mennyisége
    • minősége
    • relevanciája
  • Horgonyszövegek feltérképezése
    • Ez azért fontos, mert a linkeken lévő szövegek is fontos szerepet játszanak a SEO-SEM mutatók változásában.
  • Közösségi média oldalak elemzése
    • A konkurens cégek Facebook, Twitter, Instagram és YouTube oldalakon lévő vállalati fiókjait is érdemes követni, hiszen itt is szervezhetnek promóciókat, vagy bármilyen olyan eseményt, amely elcsalhatja a mi cégünktől a vásárlókat.

2. Kulcsszavak elemzése
 
  • Legfontosabb kulcsszavak helyezésének összehasonlítása a versenytárs helyezésével
    • Így lehet igazán megnézni azt, hogy mely kulcsszavak vagy kulcskifejezések viszik el a konkurencia felé a vásárlókat, s melyek azok, amelyek a mi oldalunkra hajtják a usereket.

3. Weboldal elemzése
 
  • Versenytárs weboldalának becsült forgalma/látogatottsága
    • Online elérhető profi analitikai eszközök segítségével szinte bármilyen URL-ről le tudunk kérni információkat, amiből meg lehet becsülni a vállalat forgalmát, illetve pontosan meg lehet határozni a napi, heti, havi vagy éves látogatottságát is.
  • Versenytárs weboldalának szerkezeti elemzése
    • Milyen a menüszerkezete, URL struktúrája?
    • Hogyan osztotta fel az alkategóriákat?
    • Milyen színsémát, dizájnt, betűtípust használ?
    • Alkalmaz reszponzív dizájnt? (PC, Laptop, Tablet, mobil nézet egyaránt)
    • Mennyire komoly a vállalati blog?
      • Kutatási eredményeket közöl?
      • Interjúkat oszt meg?
      • Hasznos infográfokat készítenek benne a szerkesztők?
      • Rövidek vagy hosszúak az itt látható szövegek?
    • Milyen funkciók vannak a weboldalon?
    • Milyen extrák vannak a weboldalon, amik jobb felhasználói élményt nyújtanak?
  • Versenytárs weboldalának értékei:
    • Domain életkora
    • Domain Authority (DA) érték
    • Page Authority (PA) érték
    • Indexelt oldalak száma a Google-ben
    • Alexa Rank

4. Konkrét javaslatok az értékek és a minőség javítására

Konkurencia elemzés nélkül kicsit olyan az online biznisz, mintha vakon próbálnánk meg horgoló versenyen indulni. Lehet, hogy szépet horgolunk a végére, viszont nem látjuk, hogy a többi versenyző milyen mintákat, motívumokat horgol, illetve sálat, sapkát vagy egy nagyon nehezen meghorgolható esküvői ruhát.

Érdemes emiatt nyitott szemmel járni, hiszen ha nem nézünk rendszeresen a konkurens cégek körmére, bizony elhúzhatnak mellettünk egy-egy jól időzített technikai, marketing vagy tartalmi fejlesztéssel.

Szívesen megismerné a legnagyobb konkurens weboldalának titkát? Mi megfejtjük Önnek!