Etikátlan-e más brandjére hirdetni?

Főleg az OTA szektorban, tehát az online utazási irodák, szállásfoglaló oldalak körében népszerű, hogy folyamatosan futtatnak AdWords hirdetéseket a náluk szereplő hotelek nevére. Előfordulhat, hogy hiába első az organikus találati listán a Legjobb Hotel nevű kitalált szálloda, előtte három fizetett hirdetés is megjelenik.

A Legjobb Hotel lehetséges, hogy nem is kevés pénzt költött marketingre, így elérte, hogy ismerik a nevét, sőt kifejezetten keresik is. Mikor azonban valaki a Google-be beírja a nevét, lehet, hogy szállásközvetítő oldalak jelennek meg, az ugyanis teljesen általános eljárás, hogy ezek a booking típusú oldalak a hotel nevére hirdetnek.

Beállítják az AdWordsben kulcsszónak, hogy „Legjobb Hotel”, s így bár akár 2-3 száz forintos kattintási árat is fizetnek, hozzájuk megy a látogatók jelentős része, nem a szálloda weboldalára. A tájékozatlan internethasználók nem is tudják, hogy az első három helyezett gyakran hirdetés a Google találati oldalán.

Mennyire etikus, hogy a szálloda által felépített brandet arra használja egy közvetítő oldal, hogy végül jutalékot szedjen épp a szállodától?

Ha a szállásfoglaló lapon ugyanis lefoglalják az üdülést, azt a vállalkozás továbbítja a hotelhez, azonban ilyenkor változó méretű jutalék (jellemzően 6–10%) illeti meg. Ez más szolgáltatási köröknél is előfordulhat: gondoljunk bele, hogy a magunk területén elértünk egy hírnevet, ezért sokan már eleve a cégünkre keresnek, nem a szolgáltatásra.

Ilyen esetben kifejezetten rosszul érinthet bennünket, ha a cégoldalunk előtt megjelenik a konkurenciánk, aki a mi cégnevünkre keresőknek saját szolgáltatását ajánlja. Ha úgy látjuk, hogy ez az eljárás kárt okoz nekünk, akkor érdemes felvenni a kapcsolatos a hirdetővel, és megkérni, hogy hagyjon fel ezzel a hirdetési móddal.

Ha ez nem segít, akkor a Google-höz kell fordulnunk. Az AdWords védjegyirányelvei alapján panaszt kell benyújtania a védjegy tulajdonosának (a cégnév annak számít). Az Európai Unió területén alapvetően lehet védjegyeket használni az AdWords kampányokban, de nem lehet ezt megtévesztő gyakorlattal tenni: így például akkor, ha a védjegy a hétköznapi beszédben használatos, lehet alkalmazni, de kifejezetten a védjeggyel óvott termékre vagy szolgáltatásra csak a védjegy birtokosa alkalmazhatja.

Ha tehát jelentjük az AdWordsnek a dolgot, van esélyünk, hogy leállítják a kampányt.

Ez azonban csak akkor valósul meg, ha a hirdető meg is jeleníti a védjegyet a szövegben (tehát például a „Legjobb Hotel: foglaljon itt” szöveget használja).

Ha csak kulcsszóként alkalmazza a védjegyet, úgy nincs mit tenni: az irányelv szerint ezt engedélyezi a Google. Érdemes ilyenkor megfontolni, hogy mi is hirdetünk a saját védjegyünkre.

Ez némi többletköltséget jelent, de mi az utóbbi esetekben is beleírhatjuk a hirdetés szövegébe is a cégnevet, ami miatt magasabb minőségi mutatót ér el a hirdetésünk, így olcsóbban jelenik majd meg.
  • Az új GA4: A Google Analytics forradalmi frissítése
    Vírus Média Keresőmarketing Ügynökség
    2023.02.16.

    Az új GA4: A Google Analytics forradalmi frissítése

    Július 1-től megszűnik a bő tíz éve ismert Universal Analytics. A frissítés nem választható. Vajon több pluszt kapunk a keresőóriástól, vagy egy szükséges nyűg lesz az online marketingesek nyakán a frissítés? Nézzük meg hova jutott a webanalitika közel 20 év alatt!

  • A jövő az ajtóban várakozik: az MI és a marketing
    Vírus Média Keresőmarketing Ügynökség
    2023.02.14.

    A jövő az ajtóban várakozik: az MI és a marketing

    A mesterséges intelligencia története az 1950-es évekre nyúlik vissza, amikor Alan Turing megalkotta az "intelligencia" fogalmának matematikai definícióját. Ezt követően a számítógépes tudományban dolgozók és kutatók elkezdték kifejleszteni az első mesterséges intelligencia programokat.