Megdöntjük a mítoszt: a friss tartalom nincs hatással a keresőoptimalizálásra, DE!

Eddig folyamatosan azt olvastuk mindenfelé, hogy friss tartalomból sosem elég egy weboldalon, mert a Google azokat az oldalakat részesíti előnyben, amelyeket rendszeresen új cikkekkel frissítenek.
Vagyis a keresőoptimalizálás eredményére közvetlenül hatással van a friss tartalom.

Mit nevezünk friss tartalomnak?

Először is nagy különbség van a friss tartalom fogalmainak meghatározásában:

  • friss tartalom az, ha gyakran írunk cikkeket a weboldalra?
  • ami egy hete került ki a weboldalra?
  • friss tartalom az, ha egy weboldal abszolút aktuális információkkal rendelkezik?
  • friss tartalom az, ha a tartalomkészítő azzal „trükközik”, hogy beleír két-három friss mondatot egy elavult cikkbe és újra dátumozza?


Vegyük sorra a tartalomtípusokat

Nemrég közzétett tartalom

Ha például írok egy cikket Magyarország történetéről a 15. századtól napjainkig, akkor ez új információ?

Valószínűleg nem, mert az emberek már több száz éve írnak Magyarország történetéről, ez egyáltalán nem újdonság.

Azt nem vitatjuk, hogy maga a bejegyzés az oldalon új, viszont ez a tartalom sokkal nehezebben fog rangsorolni, és kevésbé lesz versenyképes olyan erős terepen, mint például a történelem, ahol valószínűleg olyan oldalak is erősebben dominálnak, mint a wikipédia.

Ahhoz, hogy mégis felvegye a versenyt az ilyen típusú új tartalom komoly off és on site SEO munkát kell végezni, ami viszont szakértelmet kíván, és rendkívüli figyelmet igényel. (Ellentétben a rémhírterjesztésekkel, nem feltétlen büntet a Google a linképítés miatt, maximum nem veszi figyelembe az alacsony minőségű oldalakról származó linkeket, így inkább az a veszély fenyeget, hogy a linképítésre áldozott pénzünk kárba vész.)

Frissesség vs. gyakoriság

A két megfogalmazás nagyon hasonló, vannak átfedések is, ugyanakkor nagyon megtévesztő is. Publikálhatok naponta is valami frisset, de közzé tehetek hetente egyszer is friss tartalmat az oldalamon.

A gyakori publikáció biztosítja, hogy a weboldal folyamatosan feltérképezésre kerül a Google robotok által, köszönhetően a Caffeine nevű algoritmusnak. (Ugyanakkor azt is meg kell jegyeznünk, hogy a Google egyre sűrűbben küzd indexelési problémákkal, olyannyira, hogy ezekben az esetekben még a Search Console-on keresztül sem lehet beküldeni indexelésre linkeket.)

Logikusnak tűnik a feltételezés, hogy ha az elmúlt évben csak néhány havonta publikált cikket, akkor a Google miért térképezné fel a weboldalát minden héten? Ez csak erőforrás pazarlás lenne. Ha azonban weboldala naponta többször is frissül, akkor a Google-nak is gondoskodnia kell arról, hogy akár naponta többször is ellenőrizze a webhelyet indexelendő tartalom után.

Ebből viszont legtöbben egy téves eredményre következtetnek, mégpedig arra, hogy az elavult, ritkán frissülő webhelyek negatív hatásúak, és a SERP-ben nem képesek előkelő helyen szerepelni, így aztán egyre-másra gyártják, szinte kényszeresen a cikkeket a weboldal tulajdonosok. Holott ez egyáltalán nem így van. Elég csak kutatni a Google természetes találati listáján, és láthatjuk: mindig tartalom függvénye, hogy adott weboldalt a Google elől tart-e a találati listán függetlenül, hogy milyen gyakorisággal jelennek meg cikkek.

Google Freshness Update

Tulajdonképpen ez egy nagyon régóta létező algoritmus, amit a Google még 2009-ben indított el, de mai napig nem tudják a weboldal tulajdonosok és a tartalomgyártók megfelelően kezelni.

Ugyanis az algoritmus működésének semmi köze nincs a helyezéshez, a hangsúly az indexelésen van, ez pedig megadja az alapját annak, hogy a tartalmat megfelelő helyen rangsorolja a Google.

Utóbbi már teljesen más történet, egy bonyolult és összetett dolog, amit mélységeiben nem is érthetünk meg, mert folyamatosan változik, és tulajdonképpen az alapok egyidősek a Google-al. 2011-ben nagy frissítésen esett át, aminek a hatását mi magyar nyelvterületen 2012 elején érezhettük, ekkor változott meg tulajdonképpen minden, amit addig a SEO-ról tudtunk.

Hogyan kezeli a Google a friss tartalmat?

Létezik erre egy terminus technicus kifejezés, azaz a: QDF, vagyis Query Deserves Freshness. Ennek bevezetése változtatta meg drasztikusan a naprakész keresési eredmények megjelenését, és itt jelenik meg az átfedés a frissülő tartalom indexelése és rangsorolása között.

Vagyis ez azt jelenti, hogy a Google csak bizonyos frissességet érdemlő lekérdezések esetén részesíti előnyben a friss tartalmat. Ha egy adott keresési kifejezést QDF címkével jelöl meg, akkor az ebben a témában születő legfrissebb tartalmak megjelenítésére törekszik.

Természetesen mindezek csak bizonyos témakörökre és területekre korlátozódnak, ezeket a Google pontosan meg is határozza:

  • legutóbbi események, pl. hírességekről, természeti katasztrófákról szóló hírek,
  • rendszeresen visszatérő események, pl. konferenciák, sportesemények,
  • gyakori frissítések, amelyek pl. technológia, termékismertetők témakörében jönnek létre.

Ha alapul vesszük az online marketing témakörét, ezen belül pedig a SEO-t vagy a PPC-t, ami folyamatosan változik, úgy gondoljuk lehetetlen, hogy egy 2015-ben írt cikket átdátumozva 2022-ben is hasznosnak találnának a látogatók.

Ugyanakkor sok esetben egy régebbi cikket ugyanúgy a lista elején rangsorol a Google, mintha időben friss információkat tartalmazna. Ez nem feltétlen hiba a kereső részéről, csupán egy adott lekérdezés nincs QDF címkével ellátva, még akkor sem, ha egy folyton változó témáról beszélünk jelen esetben.

Amikor John Muellert 2018-ban megkérdezték, hogy a friss tartalom hatással van-e a SEO-ra, egyetlen rövid válaszban közölte, hogy „no”.

Bár megszoktuk, hogy John mindig homályosan válaszol, tulajdonképpen ő arra értette, hogy a dátumokkal való manipulálás nincs hatással a keresőoptimalizálásra, és jobb helyezést sem segít elérni.

A kulcs továbbra is a QDF lekérdezésekben van, és az olyan jellegű lekérdezések összetételében, ami valami újdonságra vonatkozik, pl: „android telefonok 2022”, „legújabb androidos telefonok”.

Ezek a lekérdezések „megérdemlik”, hogy a legfrissebb cikkeket listázza a látogatóknak a Google, és ebben az esetben a naprakész információval előnyt lehet szerezni.

Viszont nem lehet úgy a találati lista élére kerülni, hogy egy elavult cikket újra dátumozunk, mivel több tényező is jelzi a Google-nak a frissített információt, például:

  • mennyire népszerű a téma a közösségi oldalakon?
  • adott cikkre hány új látogató érkezik?
  • kapnak-e természetes linkeket ezek a cikkek?

Természetesen vannak ellentmondások, ez valahol természetes is, hisz egy algoritmusról beszélünk, aki nem tud dönteni, hanem alapvető paraméterek alapján listázza a friss tartalmakat.

Frissítsük-e régi tartalmainkat?

Amennyiben régi tartalmainkhoz hozzá tudunk tenni naprakész információkat, jó eséllyel helyezéseinken is javíthatunk, így megéri frissíteni, hisz a Google nem csak a dátum módosítását „látja”.

A dátum módosítása elhanyagolható, ami fontos a régebbi tartalmak naprakészen tartásában az a:

  • naprakész információ
  • minőség
  • relevancia

A Google robotjai mindig a weboldal első feltérképezéséhez viszonyítják a változásokat, épp ezért a rendszeresen frissített tartalmak frissességét másként értékeli, mint a konstans tartalmakat.

Vagyis az oldal életkora a mérvadó, nem pedig egy adott cikk közzétételi dátuma, amit jó eséllyel a Google is tud, hogy hamisítható.
 

Új tartalom gyártása

Ez egy végtelenül rossz kifejezés, mert a tartalmakat nem gyártani kellene, hanem körültekintően felépíteni, hogy a látogatók olvassák, és a folytatásért vissza is térjenek. Viszont van egy rossz hírünk, ne feledjük, hogy az új tartalom mindig hátrányból indul, hisz nincsenek linkei, nem rendelkezik semmilyen tekintéllyel, nincsenek látogatói, nincs terjedése a közösségi térben.

Hogy ez megtörténjen, ehhez idő és munka kell, nem utolsó sorban minőségi linképítés. Az új tartalom viszont elengedhetetlen, mert így tudunk beépíteni hasznos kulcsszavakat weboldalunkba, így tudjuk elérni látogatóinkat, hasznos információval ellátni, és rávenni arra, hogy olvassanak. (Természetesen tudjuk, hogy ez is, mint minden témafüggő!)

Előbb vagy utóbb viszont a gyakori, minőségi tartalom garantáltan növelni fogja weboldala forgalmát! A régebbi, bejáratott tartalmak aktualizálásával, naprakész információk hozzáadásával pedig nagyobb sikerrel veheti fel a versenyt a piacon, elérhető áron.
Térjünk vissza a címhez. Nincs hatással, DE mégis hatással van a friss tartalom a SEO-ra.

Hogyan? CTR, vagyis átkattintási arány

Ezt már tudjuk, hogy rangsorolási tényező, ám mégis gyakran eltekintünk tőle, pedig ez a legbiztosabb szignál a Google felé, hogy a weboldal tartalma népszerű.

A CTR-t összességében 3 dolog befolyásolja:

  • címsor
  • url
  • meta leírás

Azért, mert ezek megjelennek a Google keresési eredményei között, tehát ezeket kell maximálisan „kiélezni” ahhoz, hogy a látogatók kattintsanak.

Mennyiség és célzott kulcsszavak (quantity, target keywords)

Ahogy fentebb említettük a gyakori cikkekkel újabb kulcsszavakat építhetünk be, ezzel vagyunk a leginkább hatással webhelyünk forgalmára, hisz így nagyon sok releváns keresőkifejezésre válik láthatóvá oldalunk.

Domain teljesítménye

Szorosan összefügg közzétett tartalmaink minőségével a domain teljesítménye, ezt a webhelyre mutató linkek száma és minősége határozza meg. Utóbbi a legfontosabb. A jó minőségű, egyedi, releváns és naprakész tartalom növelheti a webhelyre mutató természetes linkek számát, és így jobb teljesítményt érhet el a domain egésze.

Ezért kiemelten fontos, hogy bejövő linkeket csak hasonlóan magas teljesítményű domainekről szerezzünk, ez pedig szervesen kihat a cikkek teljesítményére is, ahogy fentebb említettük: a Google megbízik a webhelyben.

Egyszóval a friss tartalom továbbra is kiemelten fontos egy weboldal teljesítményéhez, ha az minőségi és releváns, ám a meggondolatlanul gyártott tartalmak helyett olykor érdemes a régebbi, népszerű tartalmakat aktualizálni, ami így tovább erősíti weboldalát.

Konkrét szövegírási stratégiát szeretne, linképítéssel és PPC-vel megtámogatva? Csak egy kattintásra van Magyarország népszerű online marketing ügynöksége a Vírus Média!
  • Az új GA4: A Google Analytics forradalmi frissítése
    Vírus Média Keresőmarketing Ügynökség
    2023.02.16.

    Az új GA4: A Google Analytics forradalmi frissítése

    Július 1-től megszűnik a bő tíz éve ismert Universal Analytics. A frissítés nem választható. Vajon több pluszt kapunk a keresőóriástól, vagy egy szükséges nyűg lesz az online marketingesek nyakán a frissítés? Nézzük meg hova jutott a webanalitika közel 20 év alatt!

  • A jövő az ajtóban várakozik: az MI és a marketing
    Vírus Média Keresőmarketing Ügynökség
    2023.02.14.

    A jövő az ajtóban várakozik: az MI és a marketing

    A mesterséges intelligencia története az 1950-es évekre nyúlik vissza, amikor Alan Turing megalkotta az "intelligencia" fogalmának matematikai definícióját. Ezt követően a számítógépes tudományban dolgozók és kutatók elkezdték kifejleszteni az első mesterséges intelligencia programokat.