Egy vállalat életében egy profin megtervezett értékesítési stratégiának nagyon részletesnek kell lennie ahhoz, hogy az elképzelt eredményeket könnyedén el tudja érni. Emiatt fontos megnéznünk azokat a tényezőket, amelyek egy jól jövedelmező online vállalkozáshoz szükségesek.
1. Piaci erőfölény meghatározása
Az értékesítési stratégia pontos kialakításához fontos tudni, hogy a vállalkozás hol helyezkedik el a konkurenciához képest:
- Uralkodó
- Kihívó
- Követő
- Szűk piacra termelő
Az uralkodó szerepbe általában a régebb óta meglévő óriásvállalatok tartoznak, a kihívó bizniszek ezeket próbálják versenyzésre kényszeríteni, a követők megpróbálnak újként elődeik nyomdokába lépni, a szűk piacra termelő vállalatok pedig a specializálódásra teszik a hangsúlyt.
2. Környezeti tényezők megismerése
Szinte kihagyhatatlan lépés az értékesítési stratégia kidolgozásához a fontosabb külső tényezők figyelembe vétele:
- Politikai
- Gazdasági
- Szociális
- Technológiai
A politikai tényezők lehetnek például a helyi önkormányzat adói, üzleti megállapodásai, esetleg valamilyen ipari részleg, melyet külön támogatással jutalmaz.
A gazdasági szempontok közé például az infláció, az árfolyam, a piaci szezonok, illetve a fogyasztók vásárlói erőssége tartozik.
A szociális faktorok lehetnek például a helyi igények, illetve a hírességek vagy közösségi média oldalakon lévő befolyásos celebek köré összegyűlt vásárlók szokásai.
A technológiai részletek közé pedig főként a különféle fejlődést elősegítő innovációk tartoznak, melyek lehetnek könnyen hozzáférhető alapanyagok, új csomagolási technológiák, vagy az automatizmus lehetőségeinek kiaknázása.
3. Vállalati perspektívák elemzése
- Erősségek
- Gyengeségek
- Lehetőségek
- Veszélyek
Fontos meghatározni az értékesítési stratégiában a vállalat erősségeit, melyeket fel tud használni a konkurenciákkal szemben, illetve a gyengeségeit is, melyek tudatában célzottabb fejlődést lehet elérni. Továbbá a lehetőségeket is figyelembe kell venni, melyek kihasználásával jókora fölénnyel lehet rendelkezni az adott üzletágban. Végül pedig az esetleges veszélyekre is fel kell készülni, melyek a földrajzi tényezőktől az online buktatókig rengeteg dolgot érintenek, de megfelelő felkészülés mellett ezek is elkerülhetőek.