PPC és SEO kampányok harmonikus együttműködése? Ezzel az 5 módszerrel lehetséges!

A nagyobb cégek esetében sokszor okoz gondot az, hogy melyik kapjon nagyobb szerepet a marketing stratégia kialakítása során: a PPC vagy a SEO?

A kinyert adatok, a landing oldalak, illetve a költségek esetében is sok a súrlódás a két terület között, viszont nem lehetetlen egy olyan tervet kialakítani, ahol egyaránt kitüntetett szerepet kap a SEO és a PPC is.

Mutatjuk a részleteket!
 

1. A PPC és a SEO esetében is fontosak a Google Analytics-ből érkező natív adatok

PPC - Pay Per Click - Kattintásonkénti fizetés online hirdetések esetében
SEO - Search Engine Optimization - Keresőmotor optimalizálás

2005 előtt, amikor még nem volt Google Analytics, többnyire az eladási adatok, a vásárlási szokások és a különféle online eszközök segítségével lehetett csak nagyjából megállapítani, hogy egy weboldal hogyan teljesít, milyen területeken lehet szükség módosításra vagy újításra.

2005-től viszont minden megváltozott, hiszen megjelent a Google Analytics, amely rengeteg vásárlói adatot tudott összegyűjteni egy-egy webes felületről, hogy teljesebb képet kapjanak a marketingesek, hogy milyen irányba érdemes fordítani a marketing stratégiát, a weboldal felhasználóbarát kialakítását vagy épp a futó hirdetési kampányokat.

Fontos emiatt az, hogy a PPC és a SEO stratégia kidolgozása közben mindkét részleg egyaránt foglalkozzon a Google Analytics-ből beérkező technikai, marketing és vásárlói adatokkal, hiszen mindkét esetben lényegesek az olyan információk, mint a vásárlás ideje, hossza, milyen böngészőt, operációs rendszert, internet kapcsolatot használnak a userek, illetve hogyan teljesítenek a különféle marketing kampányok.
 

2. Domain struktúra helyes kialakítása

A különféle kampányok során 3 lehetőség van arra, hogy megadjuk az URL-eket:
 
  • Egy domaint használunk mindenhez.
  • Aldomaineket használunk a különféle promóciókhoz.
  • Külön domaint készítünk az országokhoz (többnyelvű oldal esetében) vagy könnyen megjegyezhető, leíró domaint adunk az egyes marketing kampányokhoz (pl.: landing oldal).

Nincs tökéletes választás, viszont arra mindig figyelni kell, hogy a PPC kampányban szereplő landing oldal noindex/nofollow legyen, illetve könnyen hozzáférjenek az adbotok.

SEO szempontból viszont van némi eltérés:
 
  • A PPC-vel ellentétben a SEO nem akar duplikált tartalmat létrehozni, míg a PPC könnyebben profitál a tesztelési sablonokból.
  • A SEO könnyebben kialakítható egy robusztus navigációs sáv segítségével a weboldalon, viszont egy PPC kampány esetében az a jó, ha kevesebb felhasználói műveletet tervezünk, hogy csak a kampányban szereplő termékre tudjon fókuszálni a felhasználó.
  • A SEO használhat átirányításokat, amely akár a hirdetés elutasítását is eredményezheti.
Ezek olyan gyakori buktatók, amelyeket ügyes aldomain választással ki lehet küszöbölni. Ez egy olyan kompromisszum, amelyben a SEO és a PPC is egyaránt jól tud majd teljesíteni. Továbbá egy jól megválasztott aldomain esetében is számos analitikai információra lehet szert tenni, valamint így megszakítás nélkül lehet tovább tervezni a márkaépítést.

Ha valamiért ugyanazt a landing oldalt kell használni organikus és fizetett forgalomhoz is, akkor fontos, hogy pontos és gyors legyen a kommunikáció a SEO és a PPC csapat között, hogy elkerüljünk olyan banális hibákat, mint azt, hogy a PPC kampányban szereplő link egy üres termékoldalra juttatja el a felhasználót.
 

3. Harmónia a landing oldalon: PPC és SEO oldalról is, hogy jobb legyen a CRO

A CRO (Conversion Rate Optimization - Konverziós arány optimalizálás) hatékony kialakítása nem feltétlenül ellentétes a SEO és a PPC esetében, hiszen ha ügyesen tervezzük meg a felhasználói felületet, akkor mindkét részleg előnyökre tehet szert.

Egy PPC kampány általában akkor teljesít jól, ha nincs tele a landing oldal felesleges szöveges, képes vagy videós elemekkel, hiszen általában némi szöveg, egy kép és egy linkkel ellátott CTA (Call To Action - Cselekvésre való felhívás) gomb található ezeken a típusú promóciós oldalakon.

A SEO esetében viszont az a fontos, hogy egy oldalon rengeteg információ legyen, mind képes, szöveges és videós formában, hogy a lehető legtöbb információt tudja nyújtani a felhasználó számára az adott promócióval kapcsolatban.

Tipp:

Használjuk ki a Google Material Dizájnban rejlő lehetőségeket, hiszen így létre lehet hozni egy olyan landing oldalt, amely úgy ad megfelelő mennyiségű információt a felhasználó számára egy adott termékről vagy szolgáltatásról, hogy továbbra is egy CTA gomb marad arra, hogy vásárlást kezdeményezzen.

Igazából itt minden a dizájnon és az okos elrendezésen múlik, így ebben az esetben érdemes együtt kidolgoznia az irányelveket a SEO és a PPC csapatnak, hogy mindkettőnek megfeleljen a landing oldal.
 

4. Fontosak a kulcsszavak és a keresési lekérdezések

Mind a PPC, mind a SEO esetében esszenciálisak a megfelelően kiválasztott kulcsszavak és -kifejezések, hiszen ezek alapján lehet megírni a weboldalak és a promóciók tartalmát.

Minden PPC kampányt és SEO auditot egy alapos kulcsszókutatás előz meg, hiszen csak így lehet kideríteni azt, hogy mely kulcsszavakra hogyan teljesítenek az egyes aloldalak, milyen kulcsszavakat használ (vagy foglalt be) a konkurencia, mire lehet hirdetni, mire hirdetnek a versenytársak, stb.

Ezen felül nemcsak a Google-ben lévő keresési kifejezések fontosak, hanem a weboldalon belüli kereséseket is fontos követni. Ha egy webshopban van egy keresőbox, akkor az ott beírt keresési kifejezéseket fel tudja használni a PPC és a SEO csapat is arra, hogy a jövőben még pontosabbak legyenek a weboldalon elérhető vagy a PPC kampánynál használt landing oldalakon lévő tartalmak.

Tehát fontos az, hogy maximálisan együttműködjön a kulcsszavak esetében a PPC és a SEO csapat, hiszen így sokkal könnyebb lesz harmóniába hozni a PPC kampányokat, illetve a SEO által javasolt tartalommal kapcsolatos fejlesztéseket is.
 

5. Legyen szorosabb a kapcsolat a PPC és a SEO között

Mivel sok cég csinálja azt, hogy kiszervezi a marketing feladatokat egy PPC-re szakosodott ügynökségnek, majd időközben rájön arra, hogy szüksége van egy profi SEO csapatra is, így két külön ügynökségnél lesz a PPC és a SEO.

Ezzel alapvetően nincs gond, hiszen érdemes kihasználni a specifikus tudású ügynökségeket, hogy maximalizálni lehessen a vállalat bevételeit.

Célszerű emiatt arra ösztönözni a két ügynökséget, hogy hetente legalább egyszer, akár egy 15 perces meeting erejéig üljenek össze (online konferencia szokott lenni a legegyszerűbb megoldás erre), s nézzék át azokat a részeket, amelyek között átfedés van.

Azaz meg kell tanulnia szorosan együttműködnie a PPC és a SEO csapatnak, hiszen csak így lehet egy maximálisan optimalizált webes felületet kialakítani a felhasználók számára.

Így a marketing kampányok, illetve a SEO által kért fejlesztések minden lépésnél összhangban lesznek.
 

Összegzés

Annak érdekében, hogy elkerüljük a félreértéseket, vagy az egymás melletti elbeszélést, esetleg egy sikertelen PPC kampány kialakítását, fontos, hogy a PPC és a SEO csapat megtanuljon együttműködni. Vagy… egy kézben legyen a két terület.

Nem hiába van ma már Magyarországon is számos olyan ügynökség, amely egyaránt foglalkozik a SEO-val és a SEM (Search Engine Marketing - Keresőmarketing), azon belül is a PPC-vel, hiszen egyszerűbb egy cégnél irányítani ezt a két fontos területet, hogy egymást segítve, ne pedig egymást gátolva dolgozzanak adott feladatokon a szakemberek.

Tipp:

Ha igazán professzionálisan szeretnénk megoldani egy weboldal optimalizálását, promócióját és fejlesztését, akkor érdemes a szoros együttműködésbe bevonni a SEM és a SEO csapat mellé az informatikai hátteret biztosító programozót/céget is.

Így a programozók technikai tudása, a SEO csapat optimalizálásban szerzett tapasztalata, illetve a marketingesek ismeretei mind segítenek majd olyan döntéseket hozni, amely maximálisan kielégíti majd a vállalat által mutatott irányelveket, hogy a végeredmény kiváló felhasználói élményt nyújtson a látogatóknak, illetve maximális profitot tudjon termelni a cég számára.

Mi a Vírus Média Keresőmarketingnél egyaránt lefedjük a különféle részterületeket, így egy kézben és tökéletes fókuszban tudjuk tartani az Ön sikerét!
  • Az új GA4: A Google Analytics forradalmi frissítése
    Vírus Média Keresőmarketing Ügynökség
    2023.02.16.

    Az új GA4: A Google Analytics forradalmi frissítése

    Július 1-től megszűnik a bő tíz éve ismert Universal Analytics. A frissítés nem választható. Vajon több pluszt kapunk a keresőóriástól, vagy egy szükséges nyűg lesz az online marketingesek nyakán a frissítés? Nézzük meg hova jutott a webanalitika közel 20 év alatt!

  • A jövő az ajtóban várakozik: az MI és a marketing
    Vírus Média Keresőmarketing Ügynökség
    2023.02.14.

    A jövő az ajtóban várakozik: az MI és a marketing

    A mesterséges intelligencia története az 1950-es évekre nyúlik vissza, amikor Alan Turing megalkotta az "intelligencia" fogalmának matematikai definícióját. Ezt követően a számítógépes tudományban dolgozók és kutatók elkezdték kifejleszteni az első mesterséges intelligencia programokat.