Rövidülhet a Google találati listája

Minden túlzás nélkül azt állíthatjuk, hogy a Google döntései emberek tömegének megélhetésére vannak kihatással. Bár senkit sem bátorítanánk arra, hogy csupán egyetlen pillérre építse a vállalkozását, azért a weben tevékenykedők számára mindig kiemelt fontosságú marad, hogy a keresőóriás megfelelő helyen hozza őket a találati listában.

Egy webáruház sikeres működése múlhat azon, hogy hová sorolja a Google. Az első találati oldal, s azon belül is a minél előkelőbb hely kulcsfontosságú, éppen ezért kell figyelemmel kísérni a SERP, tehát a találati oldal változásait. Hagyományosan a találati lista minden oldalán tíz találatot láthatunk.

Az elmúlt hetekben azonban egy érdekes jelenség figyelhető meg: néhány keresésnél mindössze hét találat jelenik meg, s ilyenkor az első oldalról több aloldalt is megjelenít a kereső. Az ilyen új megfigyelések esetében két dolguk van a szakértőknek: megpróbálni rájönni, hogy mitől függ a jelenség megjelenése, valamint tartós lesz-e, másodsorban pedig ennek várható hatásait kell mérlegelniük, hogy későbbi munkájukban a szerint végezhessék az optimalizálást.

A SEOmoz szakemberei egy ezerkereséses (tehát mintegy tízezer URL-t érintő) lista alapján azt állapították meg, hogy körülbelül a keresések 17%-ában csak hét találat jelenik meg a Google találati listáján.

Ez azt jelentené, hogy a bűvös hetes az új tízes a Google-ben?

A megfigyelések szerint a hét linket tartalmazó listán az első találat további linkeket kap. Ehhez magas egyezőség szükséges a keresési kifejezés és a domain között. Például az „England” (Anglia) szóra keresve az első találat a Wikipedia szócikke, melynek URL-jében is szerepel a szó. Ez alatt megjelenik két résztalálat szintén a wikipedia.org-ról (Anglia történelméről és kultúrájáról). A wikin kívül azonban nem további kilenc, hanem már csak másik hat találatot látunk a SERP-ben.

Úgy tűnik, hogy a keresések közel ötödénél ezt az új listát adja a Google, amely arra is utal, hogy a sokat kárhoztatott Pingvin nevű frissítés mellett nem csupán az algoritmus megy át folyamatos változáson, hanem most a találati listába is alaposan belenyúltak. Eddig is előfordult, hogy egy domain domináljon egy kulcsszóra vagy kifejezésre, de az új rendszer elméletileg nagyobb teret ad majd annak, hogy a brandek könnyebben kiszoríthassák a konkurenciát. A rövidebb első találati oldal nagyobb harcot eredményezhet.

Ennek viszont előnye is van, hiszen annak, aki bekerül a top hétbe, jobb dolga lehet, több látogatóra számíthat. A Google eddig is óvatos próbálkozásokkal haladt, sosem változtattak egyik pillanatról a másikra.

Most is látszik, hogy folyamatosan tesztelik az új találati listát, s egyelőre nem tudni, hogy általános lesz-e a hetes sorrend vagy csak néha kerül elő. A kereső a továbbiakban vélhetően egy domainről is több találatot ad majd, tehát egy weboldal több aloldalát is megjelenítheti egyszerre.

Ez a látogatónak is hasznos: a fönti példában Angliára kereső személy lehetséges, hogy Anglia történelmére kíváncsi, így számára hasznosabb a Wikipedia történelmi összefoglalója, mint az Angliáról szóló általános szócikk. Ezért - bár a keresési szava mindössze annyi volt, hogy Anglia - a kereső megjeleníti a Wikipedia-szócikk linkjét, de közvetlenül alatta egy másik wikipediás linket is az angliai történelemről.

A teljes találati oldalon viszont már csak hat másik lapot mutat meg. Hogy a változásoknak milyen hosszabb távú hatása lesz, azt egyelőre csak sejthetjük.

Az viszont biztos, hogy a dolgok ugyanarra haladnak a Google fejlesztéseiben, mint eddig is: minél hasznosabb és relevánsabb keresési találatokat biztosítani.
 
  • Mit jelent a Core Web Vitals?
    Vírus Média Keresőmarketing Ügynökség
    2024.07.08.

    Mit jelent a Core Web Vitals?

    A digitális világban a weboldalak teljesítménye és felhasználói élménye kulcsfontosságú tényezőkké váltak. A Google ennek jegyében vezette be a Core Web Vitals mérőszámokat, amelyek segítenek a weboldalak teljesítményének értékelésében.

  • Kulcsszókutatás és PPC kampányok
    Vírus Média Keresőmarketing Ügynökség
    2024.07.02.

    Kulcsszókutatás és PPC kampányok

    A digitális marketing világában a kulcsszókutatás és a PPC (Pay-Per-Click) kampányok két elengedhetetlen összetevő. Mindkét eszköz kulcsszerepet játszik abban, hogy a megfelelő üzenet a megfelelő közönséghez jusson el.