Strukturált adatok kezelése

Új felületet vezetett be a Google a Webmaster Tools felületén. Az internet hihetetlen mennyiségű, alapvetően strukturálatlan adat halomból áll. A Google számára mindig is elsődleges kihívás volt a rengeteg adatból kiválasztani a hasznosat és félretenni a jelentéktelent.

Ennek leglátványosabb eleme a kereső találati listája, ahol előrébb kerülnek a kereső kifejezésre relevánsabb oldalak, előtérbe jutnak a hasznosabb, érdekesebb tartalmak. A weblapunkon megjelenő adatokat magunk is strukturálhatjuk akként, hogy annak jellegzetességeit a Google könnyebben felismerje.

Az optimalizálás egyik sarkalatos feladata, hogy a kereső megtalálja az oldalunkon az adatokat, valamint felismerje, hogy mikre vonatkoznak. Ezt jól megírt kóddal érhetjük el. Az egyik viszonylag új lehetőség a mikroadatok megadása.

A HTML-kódban megadhatjuk például, hogy egyes szövegrész egy könyv írója, a könyvből részlet vagy akár egy kritika. A kereső a kódbeli megjegyzésekből fölismeri, hogy mire vonatkozik az adathalom. A keresőlistán megjelenő rich snippetek ennek példái: gyakran látni mondjuk egy receptgyűjtő oldalon már a találatok között is, hogy az adott receptre hányan szavaztak és hány csillagot ért el egy ötös skálán.

Ezt az információt a Google a megfelelően felépített kódból ismeri meg. Ezeket az oldalunkról nyerhető mikroadatokat most már összesítve is megnézhetjük és kezelhetjük a webmesteri felületen. A Structured Data Dashboard nevű felületen megvizsgálhatjuk, hogy milyen strukturált adathalmot lát a kereső az oldalunkon.

Ez több egyszerű érdekességnél, hiszen ezek a többletadatok segíthetnek magasabb átkattintási arány eléréséhez, valamint akár a találati listán elfoglalt helyünket is befolyásolhatják, így a keresőkből érkező látogatók számának szempontjából is fontos, hogy tisztában legyünk, mi látható a Google számára az oldalunkból.

Az új oldal segít tesztelni is a rich snippetek beállításait, hiszen tesztelési lehetőséget is biztosít. A másik újítás a CNAME-azonosítás lehetősége. Ahhoz, hogy egy böngésző megjeleníthesse a megfelelő weboldalt, ha beütjük annak webcímét, szükségünk van arra, hogy a domain névrendszerben, tehát a DNS-ben megtalálhassa.

A legfontosabb azonosítási pont az állomásrekord, melyet röviden A rekordnak nevezünk. Ez kapcsolja össze a domaint az IP-címmel (egy egyedi számmal, mely azonosít a hálózaton), így jelenhet meg a kívánt weboldal. A kanonikus név, tehát a CNAME az A rekord aliasa.

A Webmaster Tools vagy akár a Google Apps használatához azonosítanunk kell magunkat, hogy az adott weboldalt valóban mi üzemeltetjük. Például a Google kérheti, hogy egy általa megadott kódfájlt töltsünk föl a szerverre. Ezáltal válunk jogosulttá a webhelyet érintő adatok megtekintésére, valamint a beállítások kezelésére.

Ezen kívül a HTML fájlban elhelyezett meta tag, illetve most már egy CNAME-beállítás is alkalmas arra, hogy azonosítsa jogosultságunkat.
 
  • A Keresőmarketing Jövője 2025-ben
    Vírus Média Keresőmarketing Ügynökség
    2024.05.24.

    A Keresőmarketing Jövője 2025-ben

    A keresőmarketing (Search Engine Marketing, SEM) folyamatos fejlődésének köszönhetően 2025-re jelentős változások és új trendek várhatók. Az új technológiák, a változó felhasználói szokások és a szigorodó adatvédelmi szabályozások mind-mind befolyásolják a keresőmarketing stratégiákat.

  • Az új GA4: A Google Analytics forradalmi frissítése
    Vírus Média Keresőmarketing Ügynökség
    2023.02.16.

    Az új GA4: A Google Analytics forradalmi frissítése

    Július 1-től megszűnik a bő tíz éve ismert Universal Analytics. A frissítés nem választható. Vajon több pluszt kapunk a keresőóriástól, vagy egy szükséges nyűg lesz az online marketingesek nyakán a frissítés? Nézzük meg hova jutott a webanalitika közel 20 év alatt!