Válaszok domain választás kapcsán

A domain név kiválasztása nem is olyan egyszerű feladat. Nem azért, amit a legtöbben gondolnak, hogy a jó neveket már lefoglalták (bár ebben nincs vita, mert ez általában igaz is), és nem is azért, mert bonyolult lenne ez a kétezer forintos folyamat.

Sokkal inkább arról van szó, hogy egy jól megválasztott domain később a keresőbeli helyezésünkön is meglátszódhat. (Magyar átiratban domén, a cikkben mi is ezt a már meghonosodott változatot használjuk, de itt jelezzük, hogy ugyanarról van szó.) Komoly vita van a keresőoptimalizációval foglalkozó webes szakemberek között abban, hogy mennyire segít a doménnév a helyezésben.

Az biztos, hogy figyelembe veszi a Google és az is biztos, hogy nagyon jót tud tenni, ha a keresőkifejezés (például ablakszigetelés) a doménnevünkben van. Azonban a legtöbb kulcsszó már foglalt, a különböző ragozott vagy kiegészített formák (ablakszigetelő vagy éppen ablakszigetelés24) jelentős részét is használják már. Rengeteg példát találunk arra, hogy nem kulcsszavas domének megelőznek EMD (teljes kulcsszóegyezésű) doméneket.

A kérdés tehát az, hogy találunk-e még kulcsszavas domént, esetleg tudunk-e venni egyet. Ha igen, az sokat lendíthet az oldal hitelességén, hiszen egy kulcsszó.hu formátumú doménnél még a látogató számára is hitelesebb lehet a tartalmunk. Másrészről viszont a legtöbb esetben a brandnév is megteszi: nyilván senki sem gondolja, hogy az Indexnek a hirportal.hu doménen nagyobb sikere lett volna.

Blogoknál, magazinoknál, webboltoknál a brand felépíthető és értéket képvisel, ilyenkor a kulcsszavas domén nem feltétlenül előnyösebb. A legfontosabb a rendszeres és jó minőségű tartalom, valamint a szintén jó minőségű linkek és megfelelő onsite SEO. Ha ezen felül van egy jó doménünk az keresőoptimalizációs és marketinges szempontok szerint is előnyös, de önmagában nem elégséges egy jó helyezéshez.

Szintén állandó kérdés, hogy ékezetes vagy hagyományos doméneket használjunk. Itt is figyelembe kell venni a usability szempontjait. A fönt említett példánál maradva: a hirportal.hu és hírportál.hu domének is bejegyezhetőek (voltak, mert már nem szabadok, de nem rendelkeznek jelenleg releváns tartalommal). A legtöbb felhasználó automatikusan ékezet nélkül írja be a doméneket, hiszen hosszú évekig nem lehetett magyar ékezetes betűket használni.

Ha tehát valahol elhangzik a szánkból, hogy hírportál.hu, a többség az ékezetek nélküli hirportal.hu oldalt üti majd be – sokan még azok közül is, akik már jártak nálunk. Ilyen szempontból célszerű mindkettő változatot levédetni. Az ékezettel rendelkezőt azért, mert ha befut az oldalunk, akkor valaki könnyedén regisztrálhatja az ékezetes változatot is, ami sok bosszúságot okozhat. Egy doménnév ára kétezer-ötszáz forint körül mozog, így egy komoly weblapnál nem kérdés, hogy mindkettő változatra szükségünk van, ha még szabadok.

Az ékezetes változatot érdemes 301-es átirányítással az ékezetmentesre irányítani. Érdemes megfontolni brandneveknél, hogy aldomént kapjon a kulcsszavunk, például ablakszigeteles.cegnev.hu formában. Ilyen esetben viszont figyelembe kell venni, hogy az aldomén nem örökli a szülődomén (itt: cegnev.hu) erejét! Ha találunk egy jó kulcsszavas domént, amelynél nagy verseny van, nem érdemes parlagon hagyni.

A nagy versennyel rendelkező kulcsszavaknál kevésen is múlhat a siker, és egy jó domén sokat nyomhat a latban. Az ékezetes neveket sok SEO-szakember kifejezetten a keresők számára regisztrálja. Az átkattintásokból érkező látogatóknál valóban nem számít, ha ékezetes nevet használunk. Szintén fordítsunk gondot a megfelelő tárhely kiválasztására.

A Google a rangsorolásnál figyelembe veszi a weblap betöltési sebességét. Ha több másodpercet kell várni a mi lapunkra, mert lassú a tárhely, esetleg nem optimalizáljuk a képek méretét, úgy előrébb kerülhet a listában egy kevesebb releváns linkkel, esetleg gyengébb tartalommal rendelkező konkurensünk is.

A TLD, tehát a legfelső szintű tartománynév esetén (mely Magyarországon a .hu) nem igazán lehet nagy különbségeket találni. Itthon célszerű már csak a látogatók szempontjából is a .hu címeket keresni, de .com, .net vagy más doménvégződéssel is jól lehet érvényesülni.

Némileg számíthat azért a név, mert földrajzilag nem mindegy, hogy a lapunkat magyar vagy éppen .asia végződése miatt ázsiai weblapként azonosítja a Google, de a rajta lévő tartalom nyelvét felismeri, így nem kerülünk komoly hátrányba.

Időről időre felmerül, hogy egyes végződések hátrányosan érinthetik a lapunkat (olvashattunk ilyet a .tk vagy .info tartományokról). Az éppen aktuális feltételezésekről – mert az esetek többségében csak erről van szó – érdemes tájékozódni a doménregisztráció előtt.
 
  • Az új GA4: A Google Analytics forradalmi frissítése
    Vírus Média Keresőmarketing Ügynökség
    2023.02.16.

    Az új GA4: A Google Analytics forradalmi frissítése

    Július 1-től megszűnik a bő tíz éve ismert Universal Analytics. A frissítés nem választható. Vajon több pluszt kapunk a keresőóriástól, vagy egy szükséges nyűg lesz az online marketingesek nyakán a frissítés? Nézzük meg hova jutott a webanalitika közel 20 év alatt!

  • A jövő az ajtóban várakozik: az MI és a marketing
    Vírus Média Keresőmarketing Ügynökség
    2023.02.14.

    A jövő az ajtóban várakozik: az MI és a marketing

    A mesterséges intelligencia története az 1950-es évekre nyúlik vissza, amikor Alan Turing megalkotta az "intelligencia" fogalmának matematikai definícióját. Ezt követően a számítógépes tudományban dolgozók és kutatók elkezdték kifejleszteni az első mesterséges intelligencia programokat.