Keresőoptimalizálás 2025-ben: Milyen technikai és tartalmi elemek számítanak igazán?
A keresőoptimalizálás (SEO) folyamatosan változó terület, amely 2025-ben is komoly kihívások és lehetőségek elé állítja a weboldal-tulajdonosokat.
Minden webhely megjelenése a Google rendszerében attól függ, hogy legalább a lényeges aloldalai indexelve vannak-e? Ha a webhely oldalai indexelve vannak, akkor már megvetettük az ágyát a sikeres keresőoptimalizálásnak is, így már szinte csak rajtunk múlik, hogy a látogatók rátalálnak-e weboldalunkra, vagy sem.
Eddig is teljesen természetes volt, hogy több ezer aloldallal rendelkező webhelyet – például webáruházat – nem indexelt teljes mértékben a Google. Ám az utóbbi bő egy évben ez az indexelési anomália kiterjedt olyan webhelyekre is, amelyek esetleg egyszerű szolgáltatói oldalak, minimális szerkezeti mélységgel, amelyek nem teszik indokolttá, hogy ne indexelné azt a Google.
A weboldalak indexelése összetett és bonyolult folyamat, különböző tényezők járulnak hozzá, sok ezek közül ugyanaz, amelynek befolyása van az organikus rangsorra is, mint például a tartalom minősége és a bejövő linkek minősége. Ezt nevezhetjük az átlag weboldal tulajdonos számára a két legfontosabb tényezőnek mindkét szempontból, itt leginkább a keresőoptimalizálás játszik nélkülözhetetlen szerepet.
Ugyanakkor vannak technikai jellegű tényezők is, amelyek befolyásolhatják az indexelési folyamatot, és úgy tűnik az utóbbi időben ezek vannak túlsúlyban. Mítosz, hogy csak és kizárólag a SEO-technikai faktor az, ami akadálya lehet az indexelésnek, hisz, ha konzisztens jelet küldünk a Google-nak, hogy indexelhető az oldal, elkészítjük a megfelelő sitemap-ot, és folyamatosan frissül tartalommal a weboldal, akkor részünkről elvileg mindent megtettünk.
A legtöbb webhely legyen az kisebb vagy nagyobb, nagyon sok olyan tartalommal rendelkezik, amelyet indexelni kellene... de mégse indexeli a Google. Igaz ugyan, hogy az olyan dolgok, mint a JavaScript egy kicsit megbonyolítja az indexelési folyamatot, de semmiképp sem gátolja.
A Search Console a nem indexelt tartalmainkra két címkét használ:
1. Feltérképezve, jelenleg nincs indexelve
2. Felfedezve, jelenleg nincs indexelve
3. Duplikált tartalom
A probléma elemzését és feltárását itt kell elkezdeni. Ezért vegyük sorra ezeket:
1. Feltérképezve, jelenleg nincs indexelve
AGoogle felkeresett egy adott oldalt, de nem indexelte, ez általában tartalomminőségi problémára vezethető vissza. A UX algoritmus bevezetése óta a Google még precízebben jár el, ha tartalomminőségi kérdésről van szó, emellett pedig az e-kereskedelem fellendülésével a Google igen magasra tette a lécet a tartalom minőségének szempontjából.
Ezért ezt a Search Console-beli problémát csak egyedülállóan értékes tartalommal lehet orvosolni.
Egyedi tartalmat úgy hozhatunk létre ezeken a kritikus aloldalakon, ha egyedi címeket és leírásokat használunk, a duplikációkat pedig úgy lehet elkerülni, ha megfelelően használjuk a kanonikus címkéket.
A robots.txt fájl vagy a noindex címke használatával egyszerűen blokkolhatjuk a Google felé azokat a gyenge minőségű aloldalakat, amelyeket nem szeretnénk, ha feltérképezne.
2. Felfedezve, jelenleg nincs indexelve
Ez a legösszetettebb probléma egy adott webáruházon belül, akár több ezer URL-re is vonatkozhat.
Olyan probléma állhat mögötte, mint:
Ennek a problémának a megoldása szakértelmet kíván. Meg kell határoznunk, hogy vannak-e ebbe a kategóriába tartozó oldalak mintái. Könnyen meglehet, hogy a probléma egy adott termékkategóriához kapcsolódik, és belső link hiányában kapta a „felfedezve, jelenleg nincs indexelve” címkét, viszont az is lehet, hogy túl sok termékoldali URL áll sorban indexelésre várva.
Optimalizálja a feltérképezési költségkeretet. Folyamatosan szkennelje és kezelje az alacsony minőségű URL-eket, hogy ezek észlelésére a Google minél kevesebb időt fordítson. A problémához tartozik még a belső keresőoldalak, valamint a szűrő oldalak URL-jei, ha ezeket hagyjuk, hogy szabadon feltérképezhesse a Google, akkor előállhat a fenti probléma.
Képzeljük el, hogy egy webáruház esetében a belső keresőoldalak és szűrőoldalak akár a milliós számot is elérhetik. Amennyiben ezeket a Googlebot szabadon feltérképezheti, előfordulhat, hogy nem marad elég erőforrása az értékes URL-ek indexeléséhez.
3. Duplikált tartalom
Duplikált tartalom leginkább akkor jöhet létre, amikor több webhely ugyanazt a termékleírást használja. Ezt kiválthatjuk értékes tartalommal, vagy a termékekről írt GYIK-al is akár, vagy bármilyen kreatív tartalmi ötlettel, ami a termékekhez kötődik.
A Google Search Console Lefedettség (Index Coverage report) menüje alatt.
A Kizárt oldalak között mindig a mintát kell keresni, hogy a Google milyen típusú oldalakat nem indexelt, webáruházak esetében leginkább a termékoldalakat nem fogja maradéktalanul indexelni. Aggódni akkor kell, ha a mintában azt látjuk, hogy magas minőségű oldalak is kikerültek az indexből, de ennek egyértelmű jele a látogatottság és a vásárlások nagymértékű bezuhanása is.
Bár minden weboldal egyedi és egyedi indexelési problémái lehetnek, érdemes néhány dologra különösen figyelni, amivel növelni lehet az esélyét az indexelésnek.
Tény, hogy a web óriásira növekedett az elmúlt években, milliószámra jelennek meg az új weboldalak nap mint nap. Az indexelési problémák láttán, akár keresőoptimalizálás szemszögből, akár konverzió és e-kereskedelem szempontból is feltehető a kérdés, vajon megbirkózik-e a Google mindezzel?
Azt kijelenthetjük, hogy a Google erős szelekcióba kezdett, így – bár törekednünk kell arra, hogy technikailag a weboldalunk megfeleljen az indexelési elvárásoknak – legyen akármilyen tökéletesre hangolt weboldalunk, soha nem fogja minden aloldalát maradéktalanul indexelni, akkor sem, ha az csak egy kisebb webhely.
A keresőoptimalizálás (SEO) folyamatosan változó terület, amely 2025-ben is komoly kihívások és lehetőségek elé állítja a weboldal-tulajdonosokat.
A modern üzleti világban a digitális tér nem csupán egy kiegészítő platform, hanem a legtöbb vállalkozás számára a növekedés és a siker egyik legfontosabb színtere.