Helyezésjavulás a webhelysebesség optimalizálásával

Azt a legtöbb webhelytulajdonos, aki foglalkozik weboldala elhelyezkedésével a Google találati listáján, hallotta már, hogy a honlap betöltési sebességének, a page speednek hatása van a sorrendre.

A Google az internet gyorsítása érdekében előtérbe helyezi a gyorsabban elérhető weblapokat, és a kutatások szerint ezeket a látogatók is sokkal jobban kedvelik, mivel többségük nem hajlandó három másodpercnél tovább várni egy lap betöltődésére.

Ez nem is csoda, hiszen egy átlagos látogató hét másodperc alatt el is dönti, hogy az oldalon marad vagy elnavigál. Túl nagy luxus megvárakoztatni. A page speed optimalizálással azonban már kevesebben vannak tisztában. Azt tudjuk, hogy fontos a weblap sebessége, de mit tehetünk azért, hogy gyorsabb legyen? Az általános tanácsok, mely szerint használjunk kevesebb vagy jobban tömörített képeket, valóban jók általánosságként, de egyes honlapokon éppen a képi tartalom a lényeg.

Az optimalizálás lényege nem az, hogy levegyünk olyan tartalmat, mely értékes, hanem az, hogy ezt a meglévő tartalmat tudjuk gyorsabban eljuttatni a látogatóhoz. A gyorsítási törekvés eredménye a Google Analyticsban is nyomon követhető, illetve mindenképpen ellenőriznünk kell a keresőóriás jelenlegi weblapsebességi adatait honlapunkról a Webmaster Tools-ban.

Egy öt másodperc alatt letöltődő oldal már lassabb, mint a webhelyek háromnegyede.

A sebességdiagnosztika során meg kell vizsgálnunk, hogy a lassulásnak mi a fő oka: esetleg a képek túl nagyméretűek, vagy vannak fölöslegesen lefutó scriptek, a kód eléggé tiszta-e, stb. A legfontosabb úgynevezett CSS sprite-ok használata, ahol csak lehetséges.

Ezzel a stíluslapi technikával több képfájl helyett elég egyet betöltenie a böngészőnek, s ennek a képnek csak azt a részletét jelenítjük meg a látogatók előtt, amelyiket éppen akarjuk. Főleg navigációs elemeknél alkalmazzák, mikor például egy nyíl mind a négy lehetséges irányban egyetlen képfájlban található, de a weblapon csak az a részlet jelenik meg, amelyikre kattintunk, például a balra mutató. Egyetlen képet használunk, ezzel pedig rövidebb letöltési időt érünk el.

A lassulást ugyanis jellemzően a külső, meghívott fájlok okozzák: elsősorban a képek, majd a javascript elemek. Szintén látványos gyorsulás érhető el a gyorsítótár megfelelő alkalmazásával.

A sitebuilding során gyakori hiba, hogy csak a usability (a weblap használatósága) leggyakoribb szempontjaira figyelnek, például a szöveg-kép arányosságra vagy a navigációs felület elhelyezkedésére. A jobb keresési eredmények eléréséhez azonban a forráskód tisztaságára és az weblap sebességére is gondot kell fordítanunk.

Teljesítményanalízis segítségével megtalálhatjuk oldalunk gyenge pontjait, ezek kiküszöbölésével pedig előrébb is kerülhetünk a keresési listán. Az analitikához a Google a PageSpeed nevű kiegészítőjét ajánlja, mely a böngészőbe épülve ad tanácsot egy-egy weboldal sebességének javításához.
 
  • Az új GA4: A Google Analytics forradalmi frissítése
    Vírus Média Keresőmarketing Ügynökség
    2023.02.16.

    Az új GA4: A Google Analytics forradalmi frissítése

    Július 1-től megszűnik a bő tíz éve ismert Universal Analytics. A frissítés nem választható. Vajon több pluszt kapunk a keresőóriástól, vagy egy szükséges nyűg lesz az online marketingesek nyakán a frissítés? Nézzük meg hova jutott a webanalitika közel 20 év alatt!

  • A jövő az ajtóban várakozik: az MI és a marketing
    Vírus Média Keresőmarketing Ügynökség
    2023.02.14.

    A jövő az ajtóban várakozik: az MI és a marketing

    A mesterséges intelligencia története az 1950-es évekre nyúlik vissza, amikor Alan Turing megalkotta az "intelligencia" fogalmának matematikai definícióját. Ezt követően a számítógépes tudományban dolgozók és kutatók elkezdték kifejleszteni az első mesterséges intelligencia programokat.