A hirdetéskezelés egy olyan tervezett irányítási folyamat, melynek célja a programban részt vevő különböző hirdetési tevékenységek felügyelete és ellenőrzése, hogy kommunikáljanak a cég célpiacával, mely tulajdonképpen a fogyasztói vásárlási döntések befolyásolására szolgál. A reklám csak egy elem a vállalat promóciós egyvelegében, viszont a népszerűsítési egységek közül ez a legdrágább, emiatt gondos és elszámoltatható módon szükséges kezelni őket.
Természetesen nem mindegy, hogy milyen kampányról van szó, így a marketingesek 3 nagy típusba sorolják a különféle hirdetési módokat:
- Brandépítés: olyan nem személyes kommunikációs üzenet, amelyet egy fizetett, tömegmédia platformon jelenítenek meg (pl.: TV, rádió, Internet, stb.), mely arra szolgál, hogy meggyőzze az embereket, cégeket vagy szervezeteket egy termék vagy szolgáltatás előnyeiről, illetve hogy vásárlásra ösztönözze őket.
- Vállalati hirdetés: olyan fizetett üzenetek, amelyek leírják a vállalat értékeit a közvélemény befolyásolása érdekében.
- Non-profit reklám és politikai hirdetés: választások, népszavazások alkalmával használatos figyelemfelkeltő hirdetések, melyek az aktuális problémák megoldásáról szólnak. Ezek különleges megközelítést igényelnek, hogy elérjék a várt sikert.
A hirdetéskezelés olyan összetett folyamat, amely számos réteges döntést hoz létre, beleértve a fejlődő hirdetési stratégiákat, a hirdetési költségvetést, a hirdetési célok meghatározását, a célpiac meghatározását, a médiastratégiát (amely természetesen magában foglalja a médiatervezést is), az üzenetstratégia kidolgozását és az általános hatékonyság értékelését.
A reklámkezelés ugyan egy igen összetett folyamat, viszont a legegyszerűbb szinten a hirdetéskezelés négy kulcsfontosságú területre korlátozható:
- Célközönség
- Kiket szeretnénk elérni, megszólítani?
- Üzenet
- Mit akarunk mondani nekik?
- Média
- Hogyan érjük el őket, milyen platformokon érdemes kivitelezni a különféle kampányokat?
- Reklámhatékonyság
- A beérkező adatok alapján könnyedén lehet mérni, hogy egy adott kampány mennyire hatékony, azaz, hogy a kívánt formában és a megjósolt eredményekkel sikerült-e véghez vinni egy adott hirdetést az ügyfelek számára.