Összefüggések a keresőmarketing, keresőoptimalizálás és linképítés között

Alapok, tippek és trendek

A keresőoptimalizálás elengedhetetlen része az online marketingnek, hiszen a SEO segítségével organikus találati eredményeket tudunk generálni a keresőkben, mint például a Google-ben.

Ez azt jelenti, hogy nem hirdetések segítségével próbáljuk meg népszerűsíteni az adott weboldalt, webáruházat, blogot vagy promóciós oldalt az internetezők körében, hanem az oldal szerkezeti, tartalmi és felhasználóbarát kialakítására helyezzük a hangsúlyt.

Egy olyan webes felületet próbálunk kialakítani, amely tele van hasznos információkkal, amelyek megosztásra késztetik a látogatókat a közösségi média oldalakon. Minél jobban sikerül optimalizálni egy weboldalt, annál több felhasználó fogja elmondani az ismerőseinek, mely gyakorlatilag organikusan növeli az oldal népszerűségét az interneten vagy akár a fizikai valóságban is.
 

Mit jelent maga a SEO?

A SEO az angol Search Engine Optimization szó rövidítése, mely magyarul Keresőmotor optimalizálást jelent. A keresőmotor alatt azokat a hatalmas, interneten elérhető keresőket kell érteni, amiket az emberek nap mint nap használnak, például: Google, Yahoo, Bing, DuckDuckGo, Seznam, Yandex, Baidu, stb.

A vállalatok többsége itthon és világszerte is főként a Google-re optimalizál, hiszen ezt körülbelül 3,5 milliárd felhasználó keresi fel naponta a munkája vagy a saját kíváncsisága miatt. Nem véletlenül terjedt el hamar a SEO-SEM ügynökségek között kifejezetten a Google keresőre optimalizálás, hiszen a legtöbb honlapot itt találják meg az emberek.

Ez nemcsak azért van, mert szinte monopóliumként működik ez a keresőóriás, hanem azért, mert rengeteg hasznos szolgáltatást épített be a keresőjébe (számológép, mértékegység-konverterek, snippetek, gyors és megbízható keresési eredmények, stb.), illetve számos olyan analitikai eszköze van, amely óriási segítséget nyújt a vállalatoknak a felhasználói tevékenységekkel kapcsolatos adatok feltárására, hogy optimálisabban tudják kialakítani a promóciós kampányokat.

Alapok dióhéjban

Egy weboldal keresőoptimalizálása során a szakemberek nemcsak az átlagos user számára látható dolgokat ellenőrzik le, hanem a kódolást is áttekintik, amely során például a következőket vetik górcső alá:
 
  • Biztonság ellenőrzése:
    • HTTPS
    • SSL
  • Gyors kiszolgálás (oldalbetöltés) tesztelése:
    • Szerver reagálási idő
    • Az oldalak felépítésével kapcsolatos optimalizálás (képek felbontása, videók betöltése stb.)
  • URL problémák átvizsgálása:
    • Kanonikalizáció (duplikált tartalmak kezelése)
    • Átirányítások (3xx)
    • Kliens-oldali hibák (4xx)
    • Szerver-oldali hibák (5xx)
    • Crawl hibák
    • Indexelés
  • Oldaltérkép optimalizálása
  • Schema Markup, AMP, további leíró kódok (title, description, alt, stb.) ellenőrzése

Amennyiben sikerül az itt felmerült problémákat kezelni, akkor érdemes áttérni a felhasználók által is látható elemekre, a teljesség igénye nélkül:
 
  • Kulcsszavak, kulcskifejezések felkutatása
  • Szövegek optimalizálása
  • Képméretek, videó méretek különféle méretű képernyőkre való optimalizálása
  • Felhasználóbarát kialakítás átvizsgálása:
    • Egyértelmű menüszerkezet
    • Könnyű navigáció az aloldalak között
    • Gyorsan kitölthető űrlapok (kosár, árajánlat, kérdőív, stb.)
    • Material Design használata, optimális színsémák, árnyékolás, stb.
    • Funkciók működési elvének definiálása, ellenőrzése
    • Online-offline lehetőség biztosítása - amennyiben ésszerű
    • Reszponzív kialakítás áttekintése (PC, tablet, okostelefon méreteknek megfelelő dizájn)

Ebből a rövid listából is látszik, hogy a SEO nem egy áltudomány, hanem fontos szerepe van abban, hogy a Google által ajánlott technikai, tartalmi és felhasználóbarát kialakításnak meg tudjon felelni egy weboldal, portál, webáruház, blog, vagy bármilyen webes felület.
 

Miért fontos a SEO és a keresőmarketing?

  • Azért, mert ha csak elkészítünk egy honlapot és megjelentetjük az interneten, akkor a látogatók száma egyenlő lesz a nullával. Miért? Mert senki sem tud róla és szó szerint elveszik a több millió URL között.
  • Azért, mert nélküle gyakorlatilag láthatatlan a felhasználók előtt a weboldal: nem jelenik meg a keresőkben a felhasználók által beírt / bemondott / bemutatott keresési kifejezésekre, szövegekre vagy képekre a honlap, hiszen nem lett előzőleg optimalizálva, hogy a keresők könnyebben fel tudják dolgozni a honlapon lévő információkat, legyen az szöveg, kép, videó vagy hanganyag.
  • Úgy érdemes a SEO-ra gondolni, mint egy szoboravatóra, amikor az átadó lehúzza a leplet a szoborról, hogy láthatóvá tegye a művészeti alkotást a nyilvánosság számára. Szinte ugyanez történik a SEO audit és az azt követő optimalizálás során is, csak itt egy sor programozói és marketing igényt kell szem előtt tartani, amihez mindkét oldalon több éves / évtizedes tapasztalatra van szükség.


Keresőoptimalizálás trendek akkor és most

Nem is volt az olyan régen, kb. 5-10 évvel ezelőtt, amikor boldog-boldogtalan kulcsszavakkal tömte tele a weboldalát, gyakran akár láthatatlanul is (a betűszín ugyanolyan volt, mint a háttér). Ez mára az egyik leghíresebb Black Hat SEO praktika, amit még mindig sokan használnak, főként azok, akik csak egy régióra próbálnak optimalizálni, nem pedig globálisan, ahogy a többi nagy vállalat.

Ezt ma már kitiltással bünteti a Google, hála a rengeteg algoritmus-változtatásnak, amit az elmúlt évtizedben a Google tett pont azért, hogy a vállalatok ne tudjanak visszaélni a kulcsszó-tömörítés igencsak offenzív használatával.

Ekkor persze nem voltak még analitikai eszközök, hogy le tudják ellenőrizni a vállalatok azt, hogy hány éves korosztály, mely földrajzi helyről, milyen készülékről, operációs rendszerről, milyen típusú internet kapcsolaton keresztül, milyen érdeklődési körből érkeztek vagy épp hagyták el az oldalt egy-egy látogatás során.

Napjainkban nemcsak az URL-ek ügyes és leíró megválasztása, az optimális kulcsszavak és kifejezések használata, az igényes, informatív szövegek, infográfok, képek és videók megléte, de a gyors és megbízható kiszolgálás is egyaránt fontos.

Tehát ma már nem elég teletömni a szövegeket a vállalat tevékenységéhez köthető kulcsszavakkal, mert fontos a kiváló technikai alap, a felhasználóbarát kialakítás, illetve a Google által előírt elvárásoknak való megfelelés. Miért? Azért, mert ha nem elég jó egy weboldal, akkor a felhasználók elmennek egy másikra, amelyet profi szinten alakítottak ki, gyorsan kiszolgálja a userek igényeit, illetve olyan informatív és hasznos anyagokat tartalmaz, amely megosztásra készteti a látogatókat.
 

Tippek - nemcsak haladóknak

A honlap optimalizálás során sokan elfelejtik az egyik legfontosabb tényezőt, ami egyszerűen csak az, hogy tartalmaznia kell a weboldalnak olyan részeket, amelyek megosztásra késztetik a látogatót. Ami miatt terjeszteni akarja a felhasználó az ott látottakat, hallottakat vagy olvasottakat.

Magyarul:
Amennyiben például egy webáruházunk van, és hasonló a termékpalettánk a konkurenciához képest, akkor készítsünk igényes, mások számára lebilincselően érdekes blogbejegyzéseket, amelyek hasznos tanácsokkal, információkkal látják el az olvasókat. Nem, nem elég csak a kulcsszavak köré építeni egy unalmas szöveget, ennél több kell.

Érdekességek, hasznos infográfok, gyorsan felhasználható oktatói videók, hiteles információ - tanulmányokon, interjúkon alapuló -, gyakorlatilag bármi, amire a cég ügyfeleinek szüksége lehet.


Lehet-e a honlap optimalizálása nélkül előrejutni a keresőben?

Egy esetben igen: ha olyan a weboldal témája, amit még semelyik másik honlap sem érintett az interneten, de mégis sokan kíváncsiak rá. Ez persze egy elég lehetetlen szituáció, de most meghagyjuk ennek az esélyét :)

Más esetekben szinte lehetetlen, hiszen, ha mi nem optimalizálunk, akkor a konkurencia biztosan fog. Így gyakorlatilag olyan lesz az online versenyre belépni, mintha mi egy kétsoros görkorcsolyával próbálnánk meg felvenni a harcot az űrrakéták ellen.
 

Optimalizálás után jöhet a keresőmarketing ügynökség egyik legfontosabb feladata: a linképítés

A legtöbb online marketing ügynökség akkor tud igazán jól teljesíteni, ha a népszerűsíteni kívánt webes felület biztos technikai alapokon áll. Tehát, ha mindent sikerült megoldani egy alapos SEO-audit után, akkor érdemes elgondolkodni azon, hogy milyen eszközökkel lehet elősegíteni a vállalat weboldalának népszerűsítését.

A legegyszerűbb módja ennek a linképítés, mely azt jelenti, hogy egy-egy, a megrendelő vállalat számára releváns témájú és széles körben látogatott portálra kikerülnek bizonyos témájú cikkek, amelyekbe a vállalat linkjét tesszük bele. Erre a linkre kattintva az olvasó egyből a vállalat oldalára kerül, ahol megismerkedhet a vállalattal, termékekkel és szolgáltatásokkal.

Miért fontos a keresőmarketing során a linképítés?

A linképítés segítségével több új látogató, potenciális vásárló ismerheti meg a vállalatot. A nagy számok törvénye alapján sokan rákattintanak majd ezekre a linkekre, s ezek közül történni fog néhány vásárlás, árajánlatkérés vagy kapcsolatfelvétel. Az ilyen típusú megkeresések növelik a vállalat ügyfélkörét, illetve segítik a profit-növekedést is.

Mitől függ a linképítés ára?

A linképítés során általában 3 fő kategóriát különböztetünk meg:

  • Linképítés multiknak 
  • Linképítés középvállalatoknak
  • Linképítés kisvállalatoknak

A multik többsége legalább kontinentális-regionális szinten igyekszik üzletelni, egy középvállalat országosan-határ menti országokkal versenyez, egy kisvállalkozás pedig általában országon belüli kisebb régiókból szerzi az ügyfeleit.

Ezt a fajta hierarchiát tükrözik a linképítés árak is. Miért? Mert nyilván sokkal drágább lesz egy linképítési csomag egy multinak, mint egy közép- vagy kisvállalatnak.

Linképítés multik esetében

A multiknak többnyire a kontinensen belül, vagy akár tengerentúli érdekeltségű, sokak által látogatott, többnyelvű portálokon jelennek meg a szponzorált tartalmakba rejtett linkek.

Így lehet az, hogy a multik esetében egy-egy linkért akár 6-7 számjegyű összeget is elkér egy-egy hírportál vagy szakmai magazin, hiszen ez gyakorlatilag semmi egy multi költségvetésében, pláne akkor, ha egy cikkel akár 100-1000 millió embert is el lehet érni.

Linképítés középvállalatok esetében

A középvállalatok szponzorált tartamait inkább országos szintű, milliós látogatottságú portálokra tesszük ki egy nyelven, amit a célközönség ért.

A középvállalkozások számára természetesen sokkal olcsóbbak a linképítési árak, hiszen ezekből aránylag sok van, így a verseny is nagy, de nem annyira, hogy csillagászati árakat kelljen kifizetnie a középvállalatoknak. Itt a linkek számától, a portál látogatottságától, a szabadon elhelyezhető szponzorált cikkek számától, illetve a cikk támájától függ a linképítés ára, viszont ez általában a több tízezres-százezres (Ft) tételt szokta jelenteni egy nagyobb csomag megrendelése esetén.

Linképítés kisvállalatok esetében

A kisvállalatoknak a lokális SEO-ban rejlő lehetőségeket aknázzuk ki, tehát a megyei vagy egy bizonyos távolságon belül olvasott online portálokra, magazinokra vagy szakmai lapokra koncentrálunk. Itt is nyilván függ a megrendelés mennyiségétől és minőségétől a linképítés ára, de általában ez a szektor az ezer-tízezres (Ft) tartományban marad, hiszen a regionális portálok nem kérnek el akkora összegeket egy-egy szponzorált tartalomért.

Összegzés

Ebben a cikkben igyekeztünk bemutatni azt, hogy mennyire fontos a keresőoptimalizálás, miért olyan fontos a SEO és a szorosan hozzákapcsolható linképítés. A keresőmarketing ügynökségek nem véletlenül használnak egyszerre ennyi eszközt egy-egy marketing kampány során, mert a sikerhez az kell, hogy a legapróbb részletekre is oda tudjanak figyelni egy-egy ügyfél esetében.

A keresőoptimalizálás tehát továbbra is elengedhetetlen része a vállalatok marketing stratégiájának 2020-ban is, amelyhez a Vírus Média Keresőmarketing Ügynökségünk a több mint 10 éves szakmai tapasztalatát tudja felajánlani segítségül.

Kezdje el optimalizálni webes felületeit még ma, előzze meg a konkurenciát a SEO erejével, használja ki a linképítésben rejlő lehetőségeket, s kérjen konzultációra időpontot még ma!
  • Keresőmarketing a korona vírus idején
    Vírus Média Keresőmarketing Ügynökség
    2020.03.25.

    Keresőmarketing a korona vírus idején

    A kialakult gazdasági helyzetben nem érdemes hátradőlni otthon a kényelmes fotelünkbe főleg akkor, ha online vállalkozásunk van. Ezeket az otthon töltött időket a vállalkozás építésére, illetve életben tartására érdemes fordítani. Ebben próbálunk segíteni ezzel a cikkel.