Termonukleáris háború a Google és az Apple között

A két informatikai nagyhatalom csörtéjétől időről időre hangos a szaksajtón túl is a teljes média. De miből robbant ki a nagy Apple–Google háború s mikor lesz már vége? Cikkünkben röviden összefoglaljuk a lényeget.

Az nem titok, hogy az elemzők szerint a hagyományos internetezési szokások az okostelefonok megjelenésével alapvetően megváltoztak. Ez a változás folyamatos, de egyértelmű, hogy milyen irányba mutat: az internetezésre alkalmas telefonok mellett megjelentek a tabletek, azaz táblagépek, melyek valahol a korábbi netbookok és az okostelefonok között vannak.

Az első években csak a kütyümániások hobbijának tűnhettek a tablet PC-k, mivel még nem volt világos, pontosan milyen körülmények között lesznek használhatók, és a technika sem volt kifinomult. Mára viszont olcsóbbak és nagyon megbízható gépek lettek. Az várható, hogy néhány éven belül a hagyományos laptopozás teljesen kimegy a divatból, s mindenki mobiltelefonján és táblagépén intézi majd a mindennapi webes ügyeit.

Ez az új piac természetesen nagyon fontos a szereplőknek. Az Apple sokáig fölényesen vezette a mobiloperációs rendszerek piacát, az iPhone sikerei világszerte megdöbbentőek voltak. A Google azonban bemutatta saját rendszerét, az Androidot, amely jóval több telefonon érhető el, az évek során pedig kinőtte gyermekbetegségeit is.

Az iOS–Android-vita természetesen még mindig mindennapos a két tábor kedvelői között, de a hétköznapokban már nincsen igazi különbség: a végfelhasználók többsége nem arra figyel, ki gyártja az oprendszert, amelyen futnak a programok, de ha meg is nézi: mind az Apple, mind a Google neve megbízható márkát takar. 2011-re már több androidos eszközt használtak, mint iPhone-t és iPadet.

Az Apple termékei után a legerősebb piaci szereplő a Samsung volt, nyilvánvalóan a Google számára is fontos volt ezért a nagy gyártóval való együttműködés. A Samsung rendkívül sikeres táblagépe, a Galaxy Tab 10.1 árusítását (melyen természetesen a Google-féle Android fut) fel is kellett függeszteni az Egyesült Államokban, mert az Apple pert nyert a cég ellen. A Samsung meg közben Hollandiában nyert.

A pereskedés oda-vissza zajlik: az Apple szerint a Samsung ötleteket lopott termékeihez, ezért megpróbálják ellehetetleníteni azok kereskedelmét. A Google ennek farvizén egyébként új táblagépet is bemutatott, amelyet gyakorlatilag ingyen osztogatott a konferenciáján, sőt új internetszolgáltatása mellé is ingyen kínálja. Az Apple egyébként közvetlenül a Google-t is beperelte idén. Állításuk szerint a Galaxy Nexus nevű fejlesztői telefonjuk szoftverében az Apple-től lopott ötleteket lehet találni.

Ez a vád gyakorlatilag a teljes negyedik verziójú Android operációt rendszert, az Ice Cream Sandwichet veszélyezteti. Ha az Apple ilyen perben nyerne, az óriási érvágás lenne a Google számára, hisz az Andorid 4.0-s termékeket gyártó cégek nagy eséllyel visszalépnének. Az Apple szerint többek között a telefonszámok, e-mail címek felismerése és linkké alakítása is az ő ötletük, de a per legfőbb témája a Siri hangvezérelt kereső.

Szerintük a Google ezt az ötletet is ellopta. Szintén lopásnak tartja a Google az érintőképernyő nyitómechanizmusát (a képernyőzár funkcióját), valamint a billentyűzet szóajánló funkcióját (ez nehezen állhat meg, mivel a T9 szövegbeviteli mód már egy évtizede megtalálható a készülékekben).

Az Apple atyja, Steve Jobs egyenesen gyűlölte az Andoridot: életrajza szerint azt mondta, hogy akár cége mind a negyvenmilliárd dollárját hajlandó elkölteni, hogy megsemmisítse, mert lopott termék. Termonuklerális háborúnak nevezte, amit elindít az Apple a Google ellen. Ez a kijelentés egyébként a perben is felmerült, mivel a Samsung szerint egyértelműen mutatja, milyen indíttatásból és milyen elkötelezett dühvel igyekszik az Apple megsemmisíteni az Androidot, s ezért vonta perbe a Samsungot.

Az ügyet tárgyaló bírónő szerint viszont ez a kijelentés irreleváns az ügy szempontjából, az Apple pedig helytelennek nevezte alapítója mondatait. Azt egyelőre nem lehet tudni, hogy meddig tart a csörte. De biztos, hogy a cégóriások ügyvédi díjat és időt nem kímélnek. Az üzleti harc a bíróságra került, s ha az Apple győz, úgy nagy károkat okoz majd a Google-nek. Ha pedig nem sikerül a totális megsemmisítés, úgy el kell dönteni, hogy a Steve Jobs-i örökséget továbbviszi-e a cég vagy beletörődik az Android növekedésébe.

Az biztos, hogy több szakújságíró, sőt az egyik per bírája is gyermeki civakodáshoz hasonlította az esetet, hiszen a két cég már a legapróbb dolgok miatt is bepereli a másikat. Most éppen az van soron, hogy a Samsung ikonjai eredetiek-e vagy túlontúl hasonlítanak az Apple rajzaihoz.
 
  • Az új GA4: A Google Analytics forradalmi frissítése
    Vírus Média Keresőmarketing Ügynökség
    2023.02.16.

    Az új GA4: A Google Analytics forradalmi frissítése

    Július 1-től megszűnik a bő tíz éve ismert Universal Analytics. A frissítés nem választható. Vajon több pluszt kapunk a keresőóriástól, vagy egy szükséges nyűg lesz az online marketingesek nyakán a frissítés? Nézzük meg hova jutott a webanalitika közel 20 év alatt!

  • A jövő az ajtóban várakozik: az MI és a marketing
    Vírus Média Keresőmarketing Ügynökség
    2023.02.14.

    A jövő az ajtóban várakozik: az MI és a marketing

    A mesterséges intelligencia története az 1950-es évekre nyúlik vissza, amikor Alan Turing megalkotta az "intelligencia" fogalmának matematikai definícióját. Ezt követően a számítógépes tudományban dolgozók és kutatók elkezdték kifejleszteni az első mesterséges intelligencia programokat.